Wednesday, December 29, 2010

JaNgaN mEnGaLaH!!


SALAM...

tazkiyatunnafs fi sobah.."menjadi sebaik-baik hamba dan khalifah bukan semudah memetik 2 jari..itu pun belum pasti bisa berbunyi..hakikatnya insan memang penuh dengan kekurangan..namun tidak menjadi suatu kesalahan untuk memperbaiki diri menjadi sebaik-baik hamba ALLAH,teruskanlah untuk melangkah meski dalam kepayaha n..kita sebagai khalifah,mengapa mesti diuji dengan perkara yang mudah..sedangkan kepayahan itu perkara wajib sebelum tiba di JANNAH..lalu,haruskah mengalah pada takdir yang sering menghadiahi kita dengan kesukaran yang membuatkan kita terduduk mengngis hiba..??belajarlah untuk tabah duhai hati SEORANG PEJUANG!!!tangisan itu pasti tidak akan sia-sia andai langkahmu terus teguh menuju jalanNYA,


Monday, December 27, 2010

DuGaAn iTu aPa?

salam kepada muslimin dan muslimat yang dirahmati sekalian

rasanya sudah lama ana tidak menjenguk blog ini.maaf dipinta atas kesibukan yang melanda memaksa ana mendahulukan perkara yang lebih penting.kalau ikutkan lagi berapa hari ya kita hendak mula bersekolah semula?lebih kurang 5 hari lagi bagi pelajar-pelajar kedah dan 6 hari lagi bagi pelajar-pelajar selangor..hehehe.selamat kembali ke sekolah.itu sebangai muqaddimahnya,.

kali ini ana ingin berbicara soal DUGAAN dan sekali lagi ingin ana nyata bahawa ana bukan orang yang banyak ilmu di dada.maaf atas segala kekurangan atau kesalahan.ana hanya ingin berkongsi ilmu yang halus ini.

apa yang ana kongsikan ini merupakan perkara yang ana juga baru dapat daripada seseorang yang lebih arif dalam hal ini..insayALLAH..semoga ALLAH memberkati kita semua..amin3

setiap orang pasti ada dugaannya sendiri..yang  membezakannya ialah cara kita menangani dugaan itu.kamu jangan pernah berasa gembira kerana tidak punya dugaan yang menyakitkan.ketahuilah bahawa kamu lah orang yang paling malang.

sebenarnya manusia ini telah ALLAH tentukan martabatnya,contohnya seeorang ini ALLAH letakkan martabat yang tinggi di sisinya.mungkin di sebabkan amalannya yang masih kurang menyebabkan orang itu tidak dapat mencapai martabat itu.jadi,ALLAH turunkan ujian kepadanya agar orang itu sentiasa ingat kepadaNYA.melalui ujian yang ALLAH kirimkan itulah akan membantu seseorang itu untuk mencapai martabat yang tinggi di sisi ALLAH.bukankah ujian itu menunjukkan bahawa ALLAH sayangakan hambanya.

kata ulama',
sesungguhnya manusia yang paling banyak menerima musibah(ujian) ialah para nabi dan orang-orang yang soleh.

sebenarnyamanusia ini apabila didatangi masalah,ianya berpunca daripada kehadiran syaitan dan nafsu.
di sini terdapat satu kisah di mana seorang pemuda ditanya oleh tok gurunya..jika kamu dikejar oleh anjing.apa yang akan kamu lakukan?pemuda itu menjawab,aku akan lawan.tok gurunya bertanya lagi.jika anjing itu kejar lagi?pemuda itu berkata,aku akn lawan.tok gurunya tanya lagi.jika anjing itu kejar kamu dengan lebih banyak?pemuda itu menjawab,aku akn lawan.jadi,tok guru nya berkata,kamu tidak akan mampu lawan.apa yang perlu kamu lakukan ialah mengadu kepada tuan punya anjing itu..
begitu juga dengan kita tidak mampu lawan melainkan  mengadu kepada ALLAH.cara yang terbaik ialah kita dekatkan diri kepada ALLAH..

dalam al-quran ada menyebut bahawa manusia akan terus diganggu oleh syaitan dengan apa cara sekalipun.ALLAH suka hambaNYA yang kerap mengadu masalah kepadaNYA.walaupun masalah-masalah itu,kita sudah tahu bahawa ALLAH sudah pun mengetahuinya terlebih dahulu..wallahua'lam..wasalam

Thursday, December 23, 2010

PeNgoRbAnAn SEoRAnG gUrU....

SALAM SEJAHTERA....

guru...oh...guru...
siapakah kami tanpa mu..
tanpa guru,tiadalah pilot,usahawan,manager,polis,saintis,dan lain-lain..

jika hendak dibicarakan soal guru ini,tidak terkira pengorbanan mereka.kita seharusnya menghargai segala pengorbanan mereka yang sanggup membakar diri bagi menerangi kegelapan di sekelilingnya.hebat sungguh jiwa mereka.mereka yang tidak pernah kenal erti bosan atau fed up bagi terus dan terus menyalurkan ilmu kepada anak-anak muridnya.jadi,apa salahnya kita menghormati dan menjaga perasaan mereka.apabila kita berjaya,kita juga yang dapat nama dan kesenangan bukannya mreka.mereka tetap kena pergi ke sekolah yang sama pada setiap hari.cuma mereka hanya ingin menumpang kegembiraan yang kita perolehi.

begitu juga mereka yang belajar dalam bidang agama.mereka perlukan seseorang yang mahir dalam bidang tersebut yang kita kenali sebagai tok guru atau ustaz/ustazah.kalau hanya belajar melalui buku,bukannya tidak boleh tetapi kebenarannya kita kurang  pasti..sebab itu kita perlu merujuk kepada mereka yang lebih arif..

TEACHER AZAINORA

seorang guru yang sangat lemah lembut.. kasih dan sayangnya terpancar di raut wajahnya yang selalu tenang dalam melayan kerenah anak-anak muridnya yang mempunyai pelbagai jenis perangai..tetap teguh berdiri,mengatur langkah dan menggagahkan diri untuk terus maju bagi membantu anak-anak bangsa.kita semua pasti sayanginnya dan  akan merinduinya.

KEPADA PARA PELAJAR  SAINA YANG AMAT DIKASIHI SEKALIAN,(buat gempak pula)

di sini ada satu berita,teacher azainora akan berpindah sekolah di penang kerana suaminya yang tercinta bekerja di sana..pesan beliau agar semua pelajar saina khususnya f5,supaya belajar bersungguh-sungguh,jangan MALAS2 dan jangan MALU bertanya jika ada kesulitan dalam pelajaran..harap maklum..beliau juga kirim salam kepada semua..

* semoga teacher sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH...
* bahagia di samping keluarga tercinta...terima kasih...
* selamat tinggal..kami sayang1000x teacher.. semoga jumpa lagi..=)
* doakan kejayaan kami dalam spm(9A+)2011..amin3...especially,chemistry...

wasalam..

HiDaYaH iTu ALLAH pUnYa..

salam..
apa khabar iman saudara dan saudari??
kali ini ana ingin berceritakan berkenaan hidayah.seperti yang kita semua tahu bahawa hidayah itu milik ALLAH dan tiada siapa yang dapat mengambilnya tanpa kebenaran ALLAH.misalnya,walaupun pengetua di sebuah sekolah itu memanggil seorang penceramah yang terunggul dan terhebat di MALAYSIA bagi mengubah sikap pelajar-pelajar di sekolah itu.jika ALLAH kata ia tidak berhasil maka ia tidak  akan berhasil.hanya ALLAH yang pantas memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia suka dan mengambil semula hadiyah itu daripada sesiapa yang dia suka tetapi ia tidak membawa maksud bahawa kita tidak perlu beriktiar dalam mencari hidayah.kita perlu berusaha mendapatkan hidayah itu.kita juga tidak boleh mencela seseorang yang pada kita orang itu teruk kerana mana lah tahu suatu hari nanti ALLAH ingin memberikannya hidayah.orang itu akan berubah dan jadi lebih baik daripada diri kita.itu tidak mustahil bukan?..sabda RASULULLAH:

TIDAK AKAN MATI SESEORANG YANG MENCELA ORANG LAIN SEHINGGALAH DIA MELAKUKAN APA YANG DICELANYA..

sama-samalah kita berdoa agar ALLAH memberikan hidayah kepada semua umat islam..amin3..
di sini jugalah ana ingin membawakan sebuah  cerita yang menarik..

cerita ini
berkaitan adik lelaki ana yang sorang itu,

ketika ana sibuk mengemaskan dapur,adik ana baru selesai mandi turun untuk mengambil makanan di dapur..tiba-tiba dia  ingin meminta tolong daripada ana.ana hanya mengiakannya.katanya,angah nanti ingatkan abang solat eh!..kami sekeluarga menggelarkannya abang kerana dalam adik-beradik kami dialah satu-satunya hero pujaan kami..berbalik kepada cerita..ana yang masih kurang pasti apa yang ana telah dengar,menanyakan kembali kepadanya bagi memastikan hasratnya itu..dia mengatakan perkara sama..ana berkata,kenapa tetiba ja ni??dia tidak mengendahkan soalan ana sehinggalah ana menanyakan perkara yang sama hampir 3 kali,barulah dia membuka mulut..katanya,entahlah,tetiba abang rasa takut...ingatkan abang tau!!ana mengangguk sambil bersyukur di dalam hati kerana mungkin itu hidayah ALLAH untuknya..itulah ceritanya..semoga niat murni itu berkekalan..amin3

itu sahaja yang ana ingin kongsikan..wasalam

Monday, December 20, 2010

SeMUaNyA kERnA kAWAn....

salam...
semoga berada dalam keadaan yang baik kepada para peminat blog ana..
sekali lagi,mohon maaf atas segala kekurangan....

setiap apa yang ana coretkan ke dalam blog ini merupakan perkara yang tulus datang dari hati ana..
semoga mesej yang ana ingin sampaikan,dapat diterima....
dan semoga kita sentiasa di bawah keredhaannya...

kali ini,tiba-tiba ana rasa hendak bercerita soal KAWAN..
dulu,waktu ana form 1...ana selalu cuba yakinkan diri ana bahawa ana boleh hidup sorang tanpa kawan di sisi..
bukan maksudnya tidak ada kawan langsung...
maksud ana kawan yang rapat..
ana bukanlah seorang yang suka berkepit dengan seseorang ke hulu ke hilir..
apatah lagi di kongkong...

tetapi satu hari,seseorang hadir dalam hidup ana...dia yang menyedarkan ana akan kepentingan kawan itu...
dia yang banyak menyedarkan ana betapa sunyi hidup ini tanpa kawan-kawan yang setia di sisi..
banyak yang ana pelajari sepanjang persahabatan kami...
ana sangat bersyukur kerana diberi peluang sebegitu rupa..syukran..thanks to ALLAH...
setiap persahabatan itu tidak semestinya baik bukan..
kadang-kadang  pasti ada juga sengketanya..itu semua biasa...

apa yang ana nak sampaikan di sini adalah...KAWAN ITU PENTING SEBENARNYA...

kerana kawan adalah orang kedua yang paling kita rapat selepas ibu bapa kita..
kadang-kadang kepada kawanlah kita luahkan derita di hati..
kerana kawanlah yang sering membantu kita ketika dalam kesusahan..




sejak kebelakangan ini,ana berasa seolah-olah kesunyian..
ana mula berasa takut kalau-kalau ana kehilangan kawan-kawan ana yang amat dikasihi..
walaupun ana sudah pindah ke sekolah lain tetapi itu tidak bermakna
persahabatan kita juga tamat..
malah walaupun jauh di mata tetapi dekat di hati...
ana sayang kawan-kawan ana..
terima kasih kerana sudi menjadi kawan ana
dan ana tidak mahu kehilangan kawan-kawan yang ana kasihi...

walaupun kita tidak berjumpa setiap hari tetapi ana ingin kamu semua tahu bahawa ana sering merindui kamu semua dan semoga kita akan dipertemukan suatu hari nanti..
walaupun ana nun jauh di sana(kedah),tetapi jangan sesekali lost contact dengan ana..
begitu juga junior-junior yang amat ku kagumi..



ana suka ayat ini..
sekarang ana yang ikat kawan-kawan ana supaya tak lari =p
kita bersahabatlah hingga ke syurga..amin3

p/s : insyaALLAH ana akan buat fb selepas spm atau awal sedikit bagi memudahkan ana untuk berhubung dengan kawan-kawan ana selepas habis sekolah kelak..baik kawan-kawan di hicom,seksyen 18 atau saina..
wasalam..

Sunday, December 19, 2010

HaRTa yaNg sEBenARNyA....


ASSALAMUALAIKUM KEPADA SEMUA..

kali ini ana ingin menulis soal HARTA..apa yang kita faham tentang harta..ye..ye..ye...memang soal duit,wang,hak milik.dan lain-lain..

sama ada kita miskin atau kaya..itu semua xpenting...kita miskin pun satu dugaan..kita kaya juga merupakan satu dugaan..apabila kita diberi rezeki lebih daripada orang lain oleh ALLAH yang maHa kaya...kita sepatutnya bersyukur..kerana ramai antara kita  hanyut disebabkan oleh kekayaan harta itu..ditambah pula dengan sikap boros,tamak atau kedekut..itu semua penyakit bagi orang kaya..

orang miskin pula ialah ALLAH ingin menguji sejauh mana ketabahan dan kesabaran mereka dalam menempuhi dugaan ini...kesimpulannya,kita perlu mensyukuri segala nikmat yang ALLAH beri kepada kita..

selalunya,orang yang miskin nak jadi sederhana..selepas dia telah menjadi seorang yang berkedudukan sederhana,dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang yang kaya pula...selepas itu,dia akan sedaya upaya mengejar gelaran dato',Tan sri,dan lain-lain pula..maksudnya di sini,manusia tidak akan pernah berasa puas dengan apa yang dia peroleh..kalau boleh satu dunia ini hendak dimilikinya...betapa rakusnya segelintir masyarakat  kita..mereka hanya akan berhenti memburu kekayaan itu  setelah meninggal dunia..mereka tidak pernah rasa cukup dengan apa yang mereka ada..

ibu bapa sibuk bekerja sehingga anak di rumah terbengkalai ketandusan kasih sayang....langsung tidak dipedulikannya...apa yang mereka tahu adala ingin mengejar kekayaan di luar sana..ya betul..ianya untuk kesenangan anak-anak mereka tetapi mereka pun punya hati yang perlu dijaga..

ramai antara masyarakat kita tidak sedar akan perkara ini,satu hari nanti,semua yang hidup pasti akan mati cuma tarikh dan watunya yang berbeza-beza...oleh itu,adakah harta-harta kita itu akan kita bawa sekali bagi menghadap ALLAH...tidak bukan..

harta yang bagaimanakah yang akan kita bawa menghadap ilahi...bukankah harta yang disedekahkan seikhlasnya kepada mereka yang berhak menerimanya sebagai amal jariah yang kita lakukan....itu kan yang sebetulnya..bayangkan,kita penat-penat kerja siang dan malam bagi mendapatkan harta itu tetapi apabila kita mati kelak harta itu langsung tidak memberi manfaat kepada kita malah diserahkan pula kepada waris... penat lelah  kita bekerja,orang lain pula yang dapat hasilnya..oleh itu,kalau kita nak harta itu memberikan manfaat kepada kita kelak,kita perlulah menggunakan harta itu di atas jalan dakwah iaitu dalam membantu agama ALLAH...setelah itu barulah harta itu benar-benar JADI HAK MILIK kita selamanya...

banyakkan lah melakukan amal jariah...
setelah kamu mati,bekalan apa yang kamu BAWA??
salah satunya adalah amal jariah yang telah kamu lakukan....insyaALLAH ..ia kan membantu..
waallahualam...wasalam..

Friday, December 17, 2010

TeMAn AtAu SaHabAt AtAu kAwAn



ASSALAMUALAIKUM.....kepada mereka yang tidak jemu2 membaca blog ana yang serba kekurangan ini..

..terima kasih..

pejam..celik..pejam..celik...
tuuup..tuup

dah nak form 5..
terasa tua + xlayak..
dah nak habis sekolah dah..waaarghh
rasanya baru semalam buat pendaftaran form 1..hehe..over pula..=p
masa bergerak sangat pantas
secara x sedar  usia kita makin meningkat...ajal semakin dekat dan dugaan semakin besar..
ketabahan dan kesabaran amat diperlukan..

SUDAH BERSEDIAKAH KAMU UNTUK MELANGKAH KE DUNIA LUAR YANG PENUH DENGAN DUGAAN DAN SENGKETA??

kalau dekat asrama,
kita sentiasa diingatkan mana yang terlupa,ditegur mana yang salah..
disayangi oleh teman-teman..
dijaga oleh guru-guru 

tetapi kalau dekat luar nanti,
siapa nak ingatkan kita,siapa nak tegur kita,
siapa nak sayangi kita dan siapa yang mahu menjaga kita...

KALAU BUKAN DIRI KITA SENDIRI...!!!

di asrama mungkin solat FARDHU itu dititik beratkan..
tetapi kalau di universiti kelak adakah perkara itu akan sentiasa diingatkan..
tidak bukan
siapa  solat..ALHAMDULILLAH
siapa tidak solat...siapa nak marah dan peduli..

kalau bukan dari sekarang kita kukuhkan akidah kita agar tidak tergelincir dari landasannya??
bila lagi..??
kita perlu segera bersiap untuk menempuhi dugaan di luar sana yang penuh dengan penipuan..
sekali kita salah dalam membuat pilihan..
maka kita akan sesat..
dan untuk berpatah balik amatlah sukar..remember that!!



oleh itu,cara memilih teman amat lah penting....
kalau baik teman kita itu maka selamatlah kita..
*mungkin dia boleh membantu kita dalam menempuh dugaan ini
* mungkin dia boleh menemani kita dalam pengembaraan mengenali erti sebuah kehidupan
*yang ada saat kita ketawa dan sedih
*yang boleh rawat luka di hati..
*yang sanggup membantu dalam kesusahan..
*sanggup menyambut tangan kita yang hampir terjatuh ke dalam lubang kehinaan..
itu gunanya kawan..
SAHABAT NAMANYA..

apa beza sahabat,kawan,teman??
semuanya sama tetapi ada perbrzaan sedikit sahaja..
sahabat mereka yang rapat dengan kita..sentiasa ada bersama kita tidak kira susah atau senang..
kawan pula mereka yang juga rapat dengan kita tetapi tidak kerap bersama
malah teman pula mereka yang mengenali kita tetapi tidak rapat..


konklusinya,semuanya sama dan ianya tidak penting
apa yang penting ialah persahabtan itu dijalinkan hanya kerana ALLAH..
teman memang ramai dan mudah untuk dicari tetapi untuk mencari seorang sahabat amatlah sukar..
cubalah cari sahabat yang sukar itu..


hendak lihat macam mana diri kita,lihatlah sahabat kita..
macam mana sahabat kita..macam itulah kita
.oleh itu cari sahabat yang baik..
wasalam..



pAk CiK BuRGer


SALAM SATU UMMAH...

apa khabar semua? sihat?
di sini ana ingin membawakan sebuah cerita yang pada ana menyeronokkan dan moga-moga ia boleh memberi pengajaran kepada semua ..insyaALLAH

di SEKSYEN 18,terdapat sebuah gerai burger yang sedap..
ana rasa teman-teman ana di sekolah menengah seksyen 18  pasti kenal akan gerai ini..
lagi-lagi yang gemar curi-curi outing..hehehehe

APA KELIBIHAN GERAI NI YA??

gerai ini adalah gerai kegemaran ana dan keluarga ana..
bagi ana burger mereka sangat POWER..memikat hati pelanggan..
satu lagi keistimewaan mereka yang jarang sekali ada pada gerai burger yng lain adalah KEBERKATAN itu..
pada waktu maghrib mereka tutup gerai seketika dan mula beroperasi setelah menunaikan solat maghrib..dan apabila azan isyak berkumandang dari masjid yang berhampiran,mereka akan segera pergi ke masjid itu.
tinggalkan perniagaan mereka..segala pesanan tidak akan di terima sehinggalah selesai solat isyak berjemaah..
setiap malam,gerai ini akan dipenuhi dengan pelanggan yang bukan hanya datang dari kawasan itu sahaja.
malah mereka yang jauh juga sanggup datang..seperti ana yang tinggal di SEKSYEN 26..
ana da xminat akan gerai burger lain..he~

walaupun ramai tapi mereka yang datang tidak rasa sakit hati kerja dilayan dengan ramah...
walaupin ramai tapi tidak berasa terlalu lama menunggu kerana perkhidmatan di gerai itu sangat pantas...dan pekerjanya sangat bertanggunjawab..
mungkin kerana  keberkatan ALLAH itu mereka maju hingga kini..
semoga ianya berkekalan..amin3

apa yang boleh kita ambil pengajaran ialah..
islam itu sangat indah.
jika semua orang ikut setiap satu apa yang telah diajar oleh islam..
maka hidupnya pasti bahagia..
tetapi manusia namanya punya nafsu dan kehendak sendiri..jika tidak gunakan akal yang ALLAH kurniakan untuk membezakan mana yang benar dan mana yang salah..maka AWAS!!

KALAU SEMUA ORANG PUNYA JIWA SEPERTI PEKERJA DI GERAI ITU MAKA ISLAM  AKAN MAJU..

dalam ekonomi,sosial,organisasi dan lain-lain

apabila kamu utamakn ALLAH dalam setiap pekerjaanmu maka kamu akan berjaya...percayalah...

LETAKLAH ALLAH YANG PALING ATAS...


ayuh kita bangkitkan dan majukan islam...wasalam

Tuesday, December 14, 2010

aPakAh CiRi-CiRi wANitA SyuRgA??


1. Bertakwa.
2. Beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik mahupun yang buruk.
3. Bersaksi bahawa tiada yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadan, dan menunaikan haji bagi yang mampu.
4. Ihsan, iaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahawa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya dan bersabar atas segala takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.
6. Gemar membaca al-Quran dan berusaha memahaminya, berzikir mengingati Allah ketika sendiri atau bersama orang dan sentiasa berdoa kepada Allah.
7. Menghidupkan amar makruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.
8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap haiwan ternakan yang dimiliki.
9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan  pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang menzaliminya.
10. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.
11. Menjaga lisannya daripada perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).
13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.
14. Berbakti kepada kedua-dua orang tua.
15. Menyambung silaturahim dengan keluarganya, sahabat terdekat dan jauh.

Monday, December 13, 2010

t-ShiRt LaBuH...

salam satu ummah..

di sini saya ingin membuat promosi..
siapa yang ingin membeli t-shirt labuh seperti gambar yang tertera di bawah..
sila maklumkan kepada saya secepat mungkin ..
kerana ianya terhad..
siapa cepat dia dapat..

ia hanya untuk mereka yang dekat dengan saya..
bagi memudahkan saya memberi kepadanya...

*penduduk taman bukit saga
*kawan-kawan 18
*kawan-kawan saina..

t-shirt ni berkain lembut dan sejuk..
maklumkan kepada saya dengan kadar yang segera..
sekian terima kasih..




BM03
RED
SIZE : F
chest : 16.5"; long : 32"
RM33.00*

KaEdaH mOkHdaR

 SALAM

ada yang tertanya-tanya..ke manakah ana menghilangkan diri selama seminggu..ianya akan terjawab sebentar saja lagi..

ana dan adk-beradik yang lain telah mengikuti satu program kem kaedah MOKHDAR..

mungkin ada yang sudah maklum akan laedah ini dan mungkin masih ada yang tertanya-tanya apakah itu kaedah mokhdar??..ana akan terangkan serba sedikit tentang kaedah ini..ENCIK MOKHTAR ialah pengasas atau insan yang telah mencipta kaedah ini bagi membantu anak melayu supaya boleh menguasai pelbagai bidang terutamanya sains dan matematik..ada sesetengah yang sakit kepala bila membincang soal matematik atau kira-kira..insyaALLAH kaedah ini dapat membantu..

di mana beliau berasa orang melayu lambat mahir dalam sifir  dan lain-lain adalah kerana sebutannya yang terlalu panjang..
contohnya
          
dua darab dua  empat / dua dua empat(ia masih panjang)
tetapi
beliau telah mencipta satu kaedah yang lebih mudah dan dapat dipendekkn

wa wa pa(2 darab 2 = 4)

itu setelah dipendekkan...ukankah ia mudah
beliau telah memendekkan subutan itu..

1-tu                               6-na
2-wa                              7-ja
3-ga                               8-ka
4-pa                               9-lan
5-ma                                      


banyak lagi kaedah yang beliau terapkan bagi memajukan bangsa melayu...kalau kalian berminat boleh sertai program beliau yang sering di ikhlan kan dalam surat khabar berita harian atau membeli bukunya..kaedah mokhdar ini telah banyak melahirkan ramai anak melayu yang hebat dan berjaya..sesiapa yang lemah juga tidak terlepas bagi menyertai program ini.beliau akan membantu mereka yang memerlukan..ia sangat membantu dan berbaloi...

pengalaman ana,sepanjang di sana ia banyak memberi manfaat yang tidak terkira...insyaALLAH..ana akan amalkan apa yang telah ana pelajari di sana...dan ia boleh diaplikasikan dalam pelajaran seperti BIOLOGY,PHYSICS,CHEMISTRY,ACCOUNT DAN LAIN-LAIN...

mokhdar memang best...cubalah...wasalam

Saturday, December 11, 2010

sEsUnGgUhNyA.....



Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu takkan ber bunga

Ku cuba menghulurkan
Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri

Ku cuba menyiramnya
Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar

Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga ku tahu
Syukur ku hanyalah milik Mu

Saturday, December 04, 2010

hOLiDaYs..YekEw??



salam semua..
apa khabar iman saudara dan saudari sekalian??masih elok??
    kalau sakit cepat-cepat bawa pergi jumpa doktor pakar..hehehe


erm..best ye cuti ni..banyak masa terluang untuk enjoy..
betul ke cuti itu satu perkara yang seronok??
jawapannya ya,sangat seronok...tetapi seronok yang bagaimana..
sama ada seronok dalam membazir masa dengan buat perkara2 yang tidak berfaedah..
atau pun seronak menghabiskan duit ibu bapa dengan keluar melepak dengan kawan-kawan..
atau pun SERONOK dalam bergelut dengan HOMEWORKS yang banyak...yang cikgu telah KIRIMKAN kepada para pelajar yang amat disayanginya....
jadi,SELAMAT MAJU JAYA =p

ramai yang berasa kurang selesa apabila cuti menguasai diri dan hari2 yang mendatang..
sememangnya kita perlu kuatir kerana kita tidak dapat menjangka apa yang akn kita lakukan sepanjang cuti ini..
kerana di rumah terlalu banyak godaan berbanding di asrama..
komputer,tv,radio,handphone n lain2

facebook saja pun sudah cukup membuatkan seseorang 2 lalai dan lupa akan tanggungjawabnya sebagai seorang hamba ALLAH dan seorang anak..
jangan sampai disebabkan facebook kita lupa waktu yang sepatutnya  pergi berjumpa dengan ALLAH tetapi kita tangguhkannya..
itu  yang orang barat suka tengok umat islam lalai dalam dunia khayalan yang dibina SENDIRI
oleh itu,bagi siapa yang terlalu taksub akan FACEBOOK,twitter,myspace n lain2.....
dinasihatkan agar berjaga-jaga...oke..

islam itu agama yang mudah..
jangan nak susahkan dan jangan sesuka hati terlalu memudahkannya.
contoh..
pakai tudung  sebagai adat atau hanya ikut syarat..
tutup aurat daripada kepala hingga hujung kaki tetapi ketat di bahagian punggung..
itukah pemeliharaan aurat yang diajar oleh agama yang syumul ini??
tepuk dada tanya iman..
tu namanya terlalu memudahkan peraturan ALLAH..ikut mazhab sendiri

jadi,sepanjang cuti ini,kita perlu pastikan yang iman kita sentiasa dalam keadaan baik
dan HOMEWORKS KAMU SIAP..
nnti teacher marah..hu~
ada gak yang ikuti kelas tusyen sepanjang cuti ni..bagus2..
good luck!!
apa-apa yang kamu lakukan,utamakanlah ALLAH..nescaya kamu selamat........ammiinnn
wasalam


Tuesday, November 30, 2010

hAmBa YaNG AjAiB

Pada suatu hari Abdul Wahid bin Zaid r.a berjalan-jalan dipasar tiba-tiba ia terlihat seorang hamba yang sedang dijual. Hamba tersebut melihat Abdul Wahid dengan mata yang tajam lalu Abdul Wahid teringin untuk membeli hamba tersebut untuk membuat kerja-kerja dirumahnya. Hamba ini adalah seorang yang taat dan sentiasa melakukan kerja-kerja dengan tekun sekali.

Abdul Wahid merasa hairan tentang perangai hamba ini kerana diwaktu siang ia bekerja dengan tekun manakala diwaktu malam ia tidak ada dirumah walaupun puas Abdul Wahid mencarinya sedangkan pintu rumah sentiasa tertutup dan tidak ada tanda-tanda bahawa pintu telah dibuka. Pada waktu pagi hamba tersebut telah berada kembali didalam rumah dan menyerahkan satu keping wang dirham yang terukir surah Al-Ikhlas diatasnya. Apabila ditanya oleh Abul Wahid, hamba tersebut menjawab " saya akan memberi kepada tuan setiap hari satu keping wang dirham asalkan tuan jangan bertanya kemana saya pergi". Abdul Wahid menerimanya dan tidak mengambil tahu lagi hal tersebut.

Satelah sekian lama perkara tersebut berlalu, pada suatu hari datang seorang teman Abdul Wahid dan memberi tahu bahawa kerja hambanya setiap malam adalah menggali kubur orang yang maninggal dunia. Abdul Wahid amat terkejut diatas apa yang diberi tahu oleh kawanya, tetapi dia tidak percaya. Abdul Wahid berjanji akan menyiasat perkara terlebih dahulu.

Wednesday, November 24, 2010

SaLaM bErJiHaD...

 ASSALAMUALAIKUM ...

kaifahalukum??
maaf kerana ana sudah lama tak update blog ini kerana ada masalah yang tidak dapat dielakkan..

di sini,ana nak bawakan sebuah cerita yang boleh kita ambil pengajaran daripada kisah ini dan ia merupakan kisah benar bukannya dongeng..

kisah ini mengenai seorang hamba ALLAH yang hanya ingin dikenali sebagai siti..semasa siti berada di tingkatan 3,sahabatnya , fatimah az-zahrah telah mengajaknya untuk menyertai sebuah program di dataran SHAH ALAM..program SEMALAM BERSAMA AIR MATA PALESTIN..

maklumat yang baru sahaja diterima itu sudah cukup menghiburkan dirinya ..betapa berkobar-kobar jiwa nya ingin sertai program itu.sedang asyik melayan perasaannya yang terlalu gembira itu tiba-tiba dia terfikir akan sesuatu yang bakal menghancurkan kegembiraannya itu..

"erm..tapi aku nah pergi sana naik apa?",satu soalan terpacul di medan fikirannya.

siti bergegas menganbil telefon untuk menghubungi seorang insan yang mungkin boleh membantunya.iaitu ayahnya..setelah beberapa minit berbincang melalui telefon akhirnya siti redha akan keputusan yang diberikan di mana dia tidak dapat mengikuti program itu.siti bersangka baik kepada ALLAH..

siti cuba menenangkan fikirannya dengan menunaikan solat sunat lantas berdoa meluahkan segala yang terbuku dihati dan betapa dia mengharapkan bantuan daripada ALLAH untuk pergi ke sana..setelah isi hatinya yang menjadi bebanan kepadaanya telah diluahkan kepada ALLAH yang satu,barulah dia kembali tenang dan pasrah..


sebaik sahaja ayahnya  pulang dari kerja,siti sekali lagi cuba memujuk ayahnya supaya dapat menghantarnya ke sana pada malam itu..akhirnya,ayahnya yang sanggup berkorban demi memenuhi jahat anak perempuannya telah bersetuju atas cadangan yang diberikan.


siti menunaikan solat maghrib di sana,sambutan yang diberikan sangat menggalakkan..kelihatan ramai manusia yang berduyun-duyun datang memenuhi dataran itu..betapa kuatnya semangat jihad yang ditonjolkan oleh umat islam itu sendiri..sedang wakil daripada aman PALESTIN  memberi sedikit ucapan mengenai pengalamannya menyertai konvoi membantu palestin baru-baru ini,tiba-tiba,tidak semena-mena hujan turun selebat-lebatnya..dalam keadaan itu tidak ada seorang pun yang berganjak daripada tempat masing-masing baik yang duduk mahupun berdiri.begitu mereka tidak mempedulikan hujan itu dan menganggapnya sebagai hujan rahmat...pada masa yang sama seorang hamba ALLAH telah melaungkan takbir sekuat-kuatnya  sebanyak 3 kali dan di sambut oleh semua umat islam yang hadir..suara laungan takbir bergema dengan kuat sekali..melihat akan keadaan itu,kita dapat melihat di mana semangat jihad yang ada pada umat islam sebenarnya belum pudar lagi tetapi ia perlu diasah supaya lebih mantap.


berbalik pada cerita,wakil aman palestin ada menjual nasi lemak dan air mineral.wang itu akan digunakan sepenuhnya untuk membantu rakyat PALESTIN ..siti tidak ketinggalan ingin membeli makanan tersebut...dia menuju ke khemah yang menguruskan makanan itu..setibanya di sana,kelihatan khemah itu dipenuhi oleh kaum adam.timbul persaan resah dalam dirinya kerana bagaimana caranya dia ingin membeli makanan itu jikalau khemah itu dipenuhi dengan kaum adam..siti berdoa moga-moga segala urusannya dipermudahkan oleh ALLAH..tiba-tiba,melihat akan kejadian itu,semua kaum adam yang ada di dalam khemah itu seolah-olah memahami hajat siti lantas mereka segera meninggalkan sedikit ruang bagi mempermudahkan siti untuk melaluinya.siti berasa gembira melihat tindakan itu lalu jalan menuju ke kaunter  menjual makanan itu sambil bertasbih kepada ALLAH yang maha besar..


sebuah pengalaman yang tidah dapat dan tidak akan dilupakan oleh dirinya..wallahualam




daripada cerita ini,mungkin terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil.. perasaan jihad itu bukan sahaja perlu hadir apabila berdepan dengan isu PALESTIN sahaja tetapi juga perlu hadir dalam bermacam bentuk atau situasi..berjihad bukan bermaksud perlu berperang di medan perang sahaja...yang dinamakan jihad juga ialah saat kita berperang dengan hawa nafsu kita sendiri..itu juga dikenali sebagai jihad..jangan disempitkan fikiran itu dengan beranggapan bahawa jihad hanya di medan perang..malah belajar juga dikira sebangai jihad..terlau besar jika hendak diterokai soal jihad ini..melaksanakan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR juga salah satu jihad menuju keredhaan ALLAH..kenapa kita masih tidak ada perasaan ingin berjihad??saja membiarkan nafsu menjadi tuan kepada diri kita.akhirnya.kita memdapat kemurkaan daripada ALLAH atas keseronokan yang dikecapi oleh nafsu...BERJIHADLAH membantu agama  ALLAH..wallahualam...wasalam


p/s : menyayangi seseorang yang berjuang kerana agama ALLAH akan memdekatkan dirinya kepada KHALIDNYA...wallahualam..

Wednesday, November 17, 2010

GoOd LuCk SpM 2011....

 salam kepada semua teman-teman,


semoga persahabatan kita akan berkekalan hingga syurga..insya ALLAH..
ukhwah sangat penting di mana RASULALLAH telah bersabda,mafhumnya..

.. tidak beriman seseorang selagi dia tidak mengasihi saudaranya sendiri seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri..

di dalam hadis lain juga RASULALLAH  telah bersabda,mafhumnya....

..umat islam diibaratkan sebagai bangunan yang saling menguatkan antara satu sama lain..

islam amat menitik beratkan soal ukhwah..nabi MUHAMMAD s.a.w sangat rapat dan sayang akan sahabat-sahabatnya malah musuhnya juga dikasihinya..sungguh hebat sifat yang ada pada nabi kita...

teman-teman,
ayuh kita ragut halawatul ukhwah itu iaitu kemanisan ukhwah di mana kita sama-sama berusaha bersungguh-sungguh bagi memcapai keREDHAANNYA..di samping mendapat keBAHAGIAAN di dunia mahupun di akhirat kelak..INSAYAALLAH..

tahun depan merupakan tahun yang amat memeritkan kita..tetapi jika kita jalinkan persahabatan ini hanya kerana ALLAH taala,insyaALLAH...ALLAH akan mudahkan segala urusan kita..kita seharusnya saling bantu-membantu bagi meningkatkan lagi prestasi kita sekali gus meninggikan nama baik sekolah menengah sains pokok sena ,kedah ..kita akan memduduki sebuah peperiksaan iaitu SIJIL PALING MENAKUTKAN,,=0 acahh jew..spm !!!

dalam masa itu juga,kita hanya diberi  masa setahun sahaja lagi bagi menikmati atau merasai kenikmatan persahabatan ini..jika kita mempersia-siakan peluang ini,suatu hari nanti kita pasti akn merindui saat kita bersama dalam menimba ilmu ALLAH.saat suka dan duka tetap bersama dalam mengharungi segala dugaan dan rintangan..oleh itu,hargailah masa kita bersama ini sebaiknya.yang lemah kita bantu,itulah konsep sebuah persahabatan yang diredhai oleh ALLAH..tinggalkanlah kemungkaran yang tidak pernah lekang dengan kita kerana ia amat gembira saat kita jatuh ke lembah kehinaan di sisi ALLAH...ayuh tinggalkan lah ia bagi kebahagiaan diri kita juga serta memudahkan kita mengharungi segala dugaan dalam peperiksaan yang besar ini..setahun sahaja lagi masa yang tinggal bagi membuktikan kepada semua orang apa yang kita peroleh sepanjang tempoh pengajian kita...baik lelaki mahupun perempuan...ALLAH always beside you..

CUTI INI jangan banyak main sangat.jangan nakal2..=p  belajar..BELAJAR..belajar...SPM 9A+ ammiiinnnn...




BANGKITKAN KEGEMILANAGN SAINA
insyaALLAH..
may ALLAH  bless us.... 


good luck spm 2011
sama-sama kita saling membantu...
sayang kamu semua kerana ALLAH

kelas BAHASA ARAB the best
gonna miss you all forever
ALLAH always love us..insyaALLAH
thank you USTAZAH ESAH =) uhibbuki fillah
IBTISAM DAAIMAN...=)
(senyum selalu)
wasalam

Tuesday, November 16, 2010

iLmU SaNGaT PenTinG

ASSALAMUALAIKUM..

first of all,ana ingin mengucapkan 


@SELAMAT HARI RAYA AIDIL                                       ADHA......@


DIKESEMPATAN INI,ana ingin memohon kemaafan andai tingkah laku ana menyakitkan hati serta memualkan kepada sesiapa yang kurang senang akan sikap ana..seribu kemaafan dipinta...ana insan biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesalahan.jika ada silap di mana-mana,tegurlah ana agar kekurangan itu dapat diperbaiki..


ILMU merupakan satu perkataan yang tidak asing lagi bagi kita sama ada golongan tua mahupun muda..apabila sudah tua,ia tidak bermaksud ilmu tidak perlu dipelajari atau dituntut..ilmu tidak seharusnya dihubungkaitkan dengan para pelajar sahaja malah golongan yang lanjut usia juga masih perlu menimba ilmu..perpatah arab mengatakan ilmu kunci kejayaan.........

sabda nabi muhammad s.a.w
        #  .tuntutlah ilmu dari buaian ingga ke liang lahad..

jelas di sini,di mana ISLAM amat menitik beratkan soal ilmu...wahyu pertama yang ALLAH berikan kepada RASULALLAH melalui malaikat jibril juga berkenaan ilmu...

ilmu sangat penting dalam hidup.umat islam amat dituntut mempelajari ilmu dunia dan akhirat bagi merebut keREDHAAN ilahi.dengan ilmu juga martabat seSeorang itu akan tinggi sama ada di sisi ALLAH mahupun di mata masyarakat.sangat untung apabila seseorang itu dikurniakan oleh ALLAH akal yang hebat di mana dapat menerima ilmu dengan mudah dan pantas tetapi ia akan bertambah hebat jika ilmu berkenaan agama juga dapat dia kuasai..masyarakat akan menyanjungi insan sebegitu..

di saat,seseorang itu menjadi pujaan ramai,maka ALLAH telah berikan satu dugaan ke atas dirinya di mana ALLAH hendak melihat sejauh mana atau sekuat mana imannya bagi tetap teguh dan yakin bahawa ilmu ini adalah kurniaan ALLAH s.a.w bukan datang daripada usahanya sendiri.ALLAH
 hendak menguji adakah dia akna menjadi manusia yang sombong..amat rugilah manusia seperti ini??

satu kata-kata yang bagi ana sangat indah dan penuh kengertiaannya..saidina ALI berkata:

semakin banyak kita belajar,semakin banyak perkara yang tidak kita ketahui..

kata-kata inilah yang perlu kita pegang agar terhindar daripada perasaan riak dan sombong..

JANGAN BONGKAK TAU !!
ALLAH MARAH....

apabila kita mempunyai ilmu yang lumayan.seharusnya,kita taburkan kepada orang lain,kita jangan kuatir takut-takut ilmu itu akan berkurangan kerana ALLAH itu hebat kuasanya..ALLAH akan melipat gandakan ilmu yang kita kongsi kepada orang lain..INGAT..ALLAH SAYANG ORANG MACAM INI..

jadi,
JOM KONGSI-KONGSI ILMU

p/s : ilmu ana cikit =(
bantulah ana...semoga kita dirahmati oleh ALLAH TAALA..




Friday, November 12, 2010

bEGiTu TiNgGi PeRgAnTungAnMu..

DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH..

salam kepada semua yang sudi membaca blog ini..

ana ada sebuah cerita yang pada ana sangat menyayatkan hati ana....pada tahun ini abi dan ummi pergi ke kursus haji..dengan harapan bahawa mereka berpeluang mengunjungi rumah ALLAH lantas menjadi TETAMU ISTIMEWANYA..tetapi kita hanya mapu merancang dan ALLAH yang menetapkannya..ana turut tumpang gembira atas kesungguhan yang mereka pancarkan itu..setelah selesai menyertai kursus itu...abi banyak melakukan solat sunat taubat dan hajat supaya ALLAH membantunya untuk berpeluang menunaikan haji pada tahun ini,2010..ana turut berdoa tidak putus-putus supaya mereka dapat menjejakkan kaki ke tanah suci itu..insyaALLAH..

bulan ramadhan telah tiba,semakin berdebar hati mereka menantikan keputusan kelayakkan untuk ke sana...sehingga tibanya bulan syawal,keputusan masih belum di terima..abi tunggu dengan penuh kesabaran tanpa sedikit pun rasa putus asa malah keyakinannya semakin tinggi..akhirnya,bulan syawal pergi meninggalkan semua umat islam..dalam menunggu keputusan itu,abi membuat segala persiapan dari segi mental mahupun fizikal dengan harapan menjadi insan terpilih walaupun di saat akhir...ilmu abi juga semakin bertambah.ia dapat dilihat saat abi memberi tazkirah dan nasihat kepada keluarganya...

abi tidak putus-putus  berdoa dan terus berdoa tanpa kenal erti putus asa dan penat..sungguh hebat jiwa abi..tempoh yang di sepatutnya mengumumkan keputusan itu semakin tiba ke penghujungnya..tetapi abi tetap tabah dan masih gigih dan yakin  mengatakan bahawa dia akan PERGI KE SANA..

sikap abi membuatkan ana dan ummi rasa sangat sebak dan sedih...mungkin ini bukan rezeki abi..xapa..

ana katakan kepada abi..

`papa kalau xdapat pergi tahun ini,pergilah tahun depan.angah xkisah walaupun angah spm waktu itu.malah lagi bagus kerana papa boleh doakan angah supaya dapat jawab spm dengan baik lantas dapat keputusan yang cemerlang'

ana harap kata-kata itu dapat melegakan sedikit hati abi yang ana tahu kesedihannya..tetapi abi tidak pernah tunjukkan rasa kecewanya itu malah dia sentiasa redha dan gembira semua ketentuan ilahi kepada nya....dia tahu yang ALLAH sentiasa menduga hambanya yang ingin dekat kepada NYA...semoga ABI dapat ke sana suatu hari nanti..INSYAALLAH..

WASALAM

wArKaH uNtuK kAuM HaWa

salam


Dengarkanlah. Dengarkanlah suara hatiku ini.

Bukanlah niat hati untuk mencari perang atau meminta simpati. Cuma hati ini terlalu bimbang melihat keadaanmu dewasa ini. Saban hari bertambah parah.

Hati manakah yang tidak sayu melihatmu begitu andai empunya diri ini jua memiliki kakak dan adik yang sejiwa denganmu. Jiwa yang begitu halus. Tempat yang bersarang naluri keibuan.

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai (perintah) Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (At-Tahrim : 6)

Pakaian adalah lambang keperibadian akhlak. Setuju? Lantas apakah yang mendorong engkau masih memakai pakaian ahli maksiat? Kelak kerana pakaian itu engkau akan dihumban ke neraka!

Aku tahu, jauh di sudut hatimu, ingin benar kau menjadi muslimah yang solehah. Ia tersemat kukuh. Kerana itulah fitrah. Fitrah yang suci. Fitrah yang indah.

"Hadapkanlah wajahmu dengan lurus pada agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (ar-Rum:30)

Sungguh indah fitrah itu. Madu iman meyelaputinya.

Kembalilah kepada fitrah Islam, pasti engkau dapat merasai manisnya madu iman itu. Ya, amat manis. Tapi ia hanyalah dikhaskan kepada yang benar-benar berusaha untuk mendapatkannya. Aku tahu, untuk kembali kepada fitrah itu terlalu banyak besi halangan dan paku keperitan. Benarlah sabda Nabi Muhammad saw :

"Neraka itu dikelilingi oleh kesenangan, dan syurga itu dikelilingi oleh kesukaran." (HR Bukhari dan Muslim)

Namun tiada alasan untuk kita tidak kembali membersihkan segala noda dan titik hitam dalam hati andai kita benar-benar inginkan. Hendak seribu daya.

Terkadang aku pelik. Tudungmu sudah elok, menutup segala rambutmu. Namun jelek dan pelik bila engkau pakaikan baju yang berlengan pendek. Lagi malang baju adikmu yang kau sarungkan pada badanmu. Bila ditanya, inilah fesyen terkini jawabnya. Namun aku cabar jawapan ini lah yang akan engkau berikan di hadapan Allah nanti. Adakah masih diberi kekuatan untuk menuturkannya sedemikian rupa?

Thursday, November 11, 2010

bAnTuLAh HaMBmu iNi


DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH..


ya ALLAH ..
aku hambamu yang hina lagi rendah darjatnya di sisimu..
ampunkan lah dosa-dosa ku
hilangkanlah titik hitam yang telah lama bertahta di hatiku
yang menyebabkannya hatiku hitam dan keras..

permudahkan lah aku menerima kebenaran tentang agamamu...
bersihkanlah hatiku..
masukkanlah aku ke dalam syurgamu..

ya ALLAH
tunjukkanlah aku jalan yang benar..
hanya kau tahu apa yang terbaik bagi diriku..
aku buntu..
aku tidak tahu hendak buat apa..
tunjukkanlah aku jalanmu..
hanya padamu aku berserah..
aminnn

Thursday, November 04, 2010

bEnArKaH aMAnAh ItU BerAt??


salam kepada semua..
rasanya sudah lama blog ini TERBENGKALAI...maaf =p
kesibukan yang melanda tidak dapat dielakkan...

BENARKAH AMANAH ITU BERAT??
SEBERAT MANA AMANAH ITU??

persoalan yang kerap kali diutarakan oleh segolongan manusia yang masih belum jelas akan hal ini...jika hendak dikupas akan isu ini rasanya tidak akan habis..tambahan pula,ana bukanlah seorang yang banyak ilmu di dada..moleknya,kalian tanyalah kepada mereka yang lebih arif tentang itu...

sememangnya kita semua tahu bahawa amanah yang dipegang oleh seseorang itu berat.
kerana jika dia tidak dapat memegang amanah itu dengan baik,maka ia akan memberi kesan kepada yang lain..

sebagai contoh :

* seorang ayah yang tidah pernah melaksanakan amanahya untuk menjaga anak-anaknya serta mendidik supaya menjadi manusia yang baik..maka kesannya anak-anaknya itu akan rosak akhlaknya...itu semua disebabkan ayahnya tersilap langkah..

* seorang ketua yang sepatutnya mengetuai sesuatu organisasi tetapi dia hanya berfoya-foya serta tidak langsung memainkan peranan sebagai seorang ketua malah mengabaikan tanggungjawab yang telah diberi kepadanya...kesannya organisasi itu akan hancur di bawah pentadbirannya

* seorang guru yang mengabaikan amanah yang diberi supaya mengajar serta mendidik murid di sekolah ..maka tidak terbentuklah peribadi yang murni dalan diri para pelajar itu...

terdapat banyak lagi contoh2 lain...
sememangnya amanah ini memain peranan yang besar..
jika semua orang sedar betapa pentingnya amanah ini..nescaya mereka akan melaksanakannya sebaik mungkin..
dan hasilnya seluruh manusia yang ada di atas muka bumi ini akan menjadi manusia yang hebat dari segi rohani dan jasmani..
tiada lagi jenayah yang acap kali terjadi di atas muka bumi ini....

di dalam islam juga ALLAH sangt menekannya soal amanah ini...
perkara inilah antara yang utama akn disoal di akhirat kelak..

WAHAI SI FULAN!!!

KENAPA KAMU TIDAK LAKSANAKAN AMANAH YANGA AKU BERI KEPADAMU DENGAN BAIK??

bagaimana soalan itu hendak dijawab jika benai seseorang itu tidak melaksanakan amanahnya dengan baik...?

PERKARA ITU TIDAK BOLEH DIBUAT MAINAN...

jadi peganglah amanh itu dengan sebaiknya...walaupun itu bengitu berat..
ALLAH akan membantu mereka yang turut perintahnya.
wasalam

Friday, October 22, 2010

TikA KeSEdiHaN meLAnDa qAlbU

salam,
semoga ALLAH MERAHMATI SEMUA,

ada tikanya kita rasa amat bahagia,ada tikanya kita berasa sangat tenang,ada tikanya kita  menjadi manusia yang paling bahagia di dunia,tetapi ada tikanya juga kita berasa amat berduka dan dilukai....

kemana destinasi yang akan dituju??

bagi mereka yang mempunyai kekasih hati..pasti meluahkannya kepada kekasih yang disanyanginya itu..
bagi mereka yang mempunyai bestfriend..pasti dia lah tempat dilepaskan duka itu
bagi mereka yang anak emak..kepada emaklah tempat dia mengadu
dan macam-macam lagi..

lain orang..lain caranya untuk mengubat hati masing-masing..

memang kita akn berasa tenang  setelah meluahkan beban dan kesukaran yang melanda kepada mereka yang sudi mendengarkannya..

KETENANGAN yang diperoleh tidak sama dan tidak ada tolok bandingnya serta tidak pernah akan sama jika kita luahkan segalanya kepada TUHAN YANG MAHA SATU..

bagi mereka yang tidak pernah ingin mengenal tuhanNYA
MEREKA kan berkata,

kolot betul!

macam orang bodoh je cakap sorang2 !

boleh percaya ke?

kalau asyik2 doa dan bermohon..duit akan jatuh dari langit ke??

itu pendapat sesetengah orang yang masih belum di beri HIDAYAH oleh ALLAH ...
insyaALLAH satu hari lagi...AMINNN...

bagi mereka yang diberi peluang untuk mengenali tuhanNYA...sangat beruntung dan jangan lah ia dipersia-siakan kerana tidak semua orang yang dapat menghayati agamanya...
alhamdulillah ana dilahirkan dalam keluarga islam..itu nikmat yang paling berharga
kalau tidak..belum tentu ana kan kenal dan menghayati agama yang tersangat istimewa ini..

thank you ALLAH...

bohonglah kalau kita kata yang kita tidak pernah rasa sedih..
PEMBOHONG BESAR....

setiap orang pasti ada ketikanya akan berasa sedih..
ia bergantung pada kita bagaimana ingin mengawalnya....

saat kita sedih
kepada ALLAH la kita meratap dan berharap..
even kita tidak pernah melihat ALLAH tetapi kita dapat merasai kehadirannya..itu bagi mereka yang beriman..nikmat sungguh jika kita dapat merasai kehadiranNYA...islam sangat sempurna dan kita akn terasa sangat bahagia jika kita turuti segala perintah ALLAH dan ajaran nabi kita...

saat sedih,ada tiknya kita boleh mencari alternatif lain setelah berdoa dan bermunajat kepada ilahi..
caranya mudah dengan mendengar lagu2 nasyid yang amat mententeramkan serta memberi seribu ketenangan...saat kita menginsafi segala dosa2 yang telah kita lakukan sama ada sengaja atau tidak...

nasyid yang banyak memberi impak kepada kita ialah...

* layar keinsafan-mestica
*tangisan rindu
*you came to me -sami yusuf
*open your eye-maher zin
*dll

plez try it!!hehe
i luv nasyid

wasalam...