Friday, June 18, 2010

iTu LaH KeKuAtAn IsLaM..

salam...
ini al-kisah yang sangat menarik...
ia harus dikongsi bersama...
Tahun 837. Kota Amoria, Romawi. Seorang muslimah berjalan dengan tenang di tengah pasar. Membeli barangan untuk tuan yang memilikinya. Dia merupakan hamba tawanan perang dan telah dijual. Kini meneruskan hidup menjadi hamba sahaya menguruskan hal ehwal rumah tuannya.

Tanpa dia sedari, ada mata-mata memerhatikan gerak langkahnya. Peribadinya yang berbeza membuatkan dia menjadi tarikan. Rambut tidak terdedah dilitupi kain penuh beradab, pakaian labuh tidak menonjol bentuk tubuh, dia nyata adalah yang ganjil di tengah pasar Kota Amoria.

“Aku kira, hari ini adalah harinya. Sudah lama aku menahan rasa” Bicara seorang pekedai kepada temannya dengan mata penuh dendam kepada muslimah itu.

“Ya. Mari. Sudah berminggu-minggu aku perhatikannya. Tersirap darah aku saban kali melihatnya” Rakan pekedai itu mengepal kedua belah penumbuk.

“Kita tidak perlu takut. Amoria adalah tanah kita. Semua di pasar ini akan menyokong kita!” Pekedai itu bergerak. Rakannya membuntuti.

Semakin lama semakin mendekat. Muslimah itu tidak menyedari, melainkan apabila telinganya menangkap seruan dari belakang.

“Wahai perempuan!” Segera muslimah itu berpaling untuk melihat. Tetapi terkejutnya dia apabila kedua tangannya pantas ditangkap.

“Lepaskan, lepaskan!” Perempuan itu didorong ke dinding berdekatan. Suasana pasar yang memang riuh menjadi semakin hangat apabila keadaan ini berlaku.

Si Pekedai mengikat kedua belah tangan Muslimah pada palang kedai berdekatan.

“Jangan apa-apakan aku!” Muslimah itu menjerit sayu. Mata-mata di pasar sekadar memandangnya kaku. Semua diam seperti batu.

“Hari ini, siapakah yang akan menyelamatkan kamu?” Pekedai itu menjerit diiringi ketawa berdekah-dekah. Tangannya bergerak pantas melucutkan kain yang melitupi kepala sang muslimah. Terserlahlah rambut panjang melepasi bahu yang perang. Warna rambut asli perempuan dari mediterranean.

“Jangan, jangan!” Air mata perempuan itu mengalir deras. Tiada yang membantu. Semua hanya melihat.

Rakan kepada pekedai bertindak dengan lebih jauh. Menyelak kain yang menutupi bahagian bawah pinggang perempuan itu dan mengoyakkannya.

“Mana Allah kamu? Mana Muhammad kamu?” Dia menjerit kuat.

“Lihat semua, inilah dia orang Islam yang hina. Percaya kepada yang tiada. Percaya kepada yang tidak berguna!” Pekedai tadi memandang sekeliling.

Air mata perempuan itu kabur dengan titisan air mata. Maruahnya diinjak sedemikian rupa. Dari kaburan matanya itu, dia menyangka bahawa keadaannya mendapat simpati manusia di sekelilingnya. Tetapi, tidak lama selepas jeritan lelaki itu, satu pasar mentertawakan keadaannya. Bahkan ada yang membalingnya dengan tomato.

“Mana Allah kamu? Mana Muhammad kamu?” Seluruh pasar menjerit menghinanya.

Hatinya remuk.Ya Allah, sesungguhnya hamba-hambaMu ini menghinaMu…

Maka dengan kekuatannya yang masih bersisa, dia menjerit sekuat jiwanya.

“Waa Mu’tasimah. Waa Mu’tasimah. (Di mana kamu Al-Mu’tasim? Di mana kamu Al-Mu’tasim?)!”

Dan jeritannya disambut hinaan dan ejekan.

Namun dalam lautan manusia berhati syaitan itu, ada sepasang mata yang memerhatikan. Segera pemilik mata itu bergerak meninggalkan tempat itu. Berjalan mendapatkan tunggangannya. Kemudian bergerak pantas keluar dari Kota Amoria, menuju ke satu tempat bernama Samarrah. Tempat bersemayamnya manusia bernama Abu Ishaq Al-Mu’tasim bin Harun Ar-Rasyid.

Atau lebih dikenali sebagai Khalifah Al-Mu’tasim.


****


Semboyan perang dibunyikan tanda peperangan telah berakhir. Kota Amoria tewas teruk. 30,000 perajurit romawi terbunuh, manakala 30,000 lagi ditawan oleh tentera dari Abbasiyah.

Tiba-tiba gendang berbunyi. Bendera kebesaran dikibar. Tentera-tentera berbaris kemas. Derapan kuda kedengaran gagah. Sepasukan tentera berkuda bergerak di tengah-tengah barisan. Mengiringi satu figur yang berpakaian sederhana bersama kuda berzirahnya.

“Di manakah muslimah yang memanggil aku?” Figur itu melaung dengan kuat.

Suasana menjadi sunyi seketika. Hanya diisi dengan bunyi deru angin dan api yang masih membakar beberapa bahagian daripada benteng pertahanan.

Tidak lama kemudian terdengar satu suara.

“Aku wahai Khalifah. Aku” Seorang perempuan bergerak menundukkan diri menghadapnya.

Figur itu turun. Bergerak mendekati muslimah itu.

“Wahai perempuan, apakah aku telah memenuhi seruan kamu?” Lelaki itu bertanya.

Dengan air mata yang mengalir, perempuan itu mengangguk berkali-kali. “Ya Amirul Mukminin, ya. Kau telah memenuhi seruanku”

Amirul Mukminin Al-Mu’tasim tersenyum.

“Apakah yang menghinamu itu ada dari kalangan mereka ini?” Al-Mu’tasim menunjuk kepada tawanan perang dari kalangan rakyat yang berbaris di tepi barisan tenteranya.

Muslimah itu mengangguk dan menunjuk dengan telunjuknya pekedai dan rakannya yang telah menjatuhkan maruahnya.

“Kau mulai sekarang, aku jadikan hamba yang merdeka. Kuberikan rumah, kuberikan tanah. Dan mereka berdua ini aku hadiahkan kepada kamu sebagai hamba”

Perempuan itu terkedu.

“Al-Mu’tasim, kau lancarkan perang ini hanya kerana seorang perempuan?” Satu jeritan kedengaran.

Al-Mu’tasim menoleh. Kelihatan seorang lelaki sedang dipukul oleh tenteranya. Mungkin kerana jeritannya itu dikira sebagai tidak beradab kepada khalifah.

“Siapakah dia?” Al-Mu’tasim bertanya kepada pengiringnya.

“Dia itu adalah ketua jeneral untuk Kota Amoria.” Pengiringnya berbisik.

Al-Mu’tasim mengangkat tangan, isyarat agar tenteranya berhenti memukul lelaki itu. Al-Mu’tasim merapati Jeneral Kota Amoria itu.

“Wahai jeneral, bukankah aku telah menghantar surat amaran? Sekiranya keeadilan tidak ditegakkan oleh pemimpin kamu, maka bersedialah untuk menerima tenteraku yang ramainya dari sempadan negara kamu hingga ke akhir sempadan negaraku? Dan pemimpin kamu tidak membalas suratku itu.” Al-Mu’tasim berbicara tenang.

Lelaki itu terdiam.

Al-Mu’tasim bergerak meninggalkan lelaki itu. Dia pergi ke arah pekedai dan rakannya. Memandang tepat kepada dua lelaki itu.

“Dan ketahuilah, masih ada lagi tenteraku yang sedang berbaris di hadapan istanaku untuk ke mari. Sesungguhnya, aku benar-benar mengotakan janji. Inilah dia kekuatan Tuhanku. Inilah dia warisan Rasulku. Sungguh, Dia tersangat mulia, tidak perlu turun sendiri untuk berurusan dengan manusia sepertimu. Sungguh, Rasulullah itu tersangat mulia, tidak perlu bangkit dari kubur untuk menguruskan kamu. Aku, hamba-Nya dan ummat kepada baginda, sebagai wakil menjalankan hukumNya dan membela ummat baginda.” Mata Al-Mu’tasim membesar.

Pekedai dan rakannya melutut kegerunan.

Al-Mu’tasim berpaling dan kembali menunggang kudanya.

“Mari kita pulang.” Al-Mu’tasim mengangkat tangannya. Gendang kedengaran. Seluruh tentera yang mengiringinya mendahului Al-Mu’tasim.


***
Tamat bahagian Satu



Thursday, June 17, 2010

aYuH kITa HiTuNg..1..2..3

SALAM..

hari ini rasa masa cepat berlalu..sebenarnya hari-hari rasa begitu, hanya kita sahaja yang tidak pandai urus masa yang terluang dan dibazirkan begitu sahaja..tetapi saat kita butukan masa itu, kita tahu bahawa ia tidak bakalan hadir semula..oleh hal yang demikian,kita perlu belajar menghargai masa dengan perkara2 yang diREDHAINYA...cakap memang senang tetapi ia payah sebenarnya hendak dilaksanakan..percaya x??

ia memerlukan suatu tempoh yang agak panjang disertakan satu semangat juang yang tinggi...apabila cuti panjang ini, terlalu banyak masa yang terbuang bagi mereka yang leka seperti diri ini...sedih pun tidak berguna lagi..masa tidak boleh ditarik kembali...kesal pun x berguna lagi..sisa ini sahaja yang perlu dimanfaatkan..hahahaha......


* masa itu diibaratkan pedang,jika kita tidak memotongnya ia akan memotong kita..(betul ke ni..dah tidak berapa ingat la)=p


kita perlu hitung berapa banyak aktiviti yang telah berjaya kita manfaatkan sepanjang cuti ini....kalau anda berjaya manfaatkan masa anda..tahniah saya ucapkan...tetapi ana dah tewas..teruk betul.... B-!


satu lagi,perkara yang hendak dihitungkan adalah masa hendak pulang ke kedah akan tiba tidak lama lagi..sedih!sedih gak..gembira pun ada...hahaha...
hari sabtu ni berangkat la dengan bas kegemaran ku...SANI EKPRES...(betul ke x ejaan ni)entah la...


selamat tinggal SHAH ALAM..huhu~


p/s:tujuan utama blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dan pendapat...mohon kemaafan andai ada kecacatan...ada yang salah,tegurlah...sebarkanlahnya...syukran wa jazakallah =)

Wednesday, June 16, 2010

iTu YAnG hARUs uTAmA

SALAM..

persediaan utama yang harus kita ambil berat sebelum menghadapi sebuah peperiksaan adalah memastikan qalbu kita dalam keadaan stabil dan baik....bukan sahaja hanya untuk peperiksaan tetapi dalam sepanjang waktu..apabila kita bercakap soal hati ia lebih mudah difahami adalah iman kita terhadap ALLAH...persediaan qalbu amat penting bagi melahirkan minta yang cergas dan tajam...

* qalbu yang bersih memudahkan pelajar muslim mendapat petunjuk dan bimbingan ALLAH dan seterusnya memudahkan ia menuntut ilmu...


sabda RASULULLAH s.a.w yang bermaksud
"andaikan hati bani adam ini tidak dikelilingi syaitan,mereka mampu melihat kerajaan langit.."(riwayat ahmad)


oleh itu,pelajar muslim perlu berusaha dalam menyediakan hatinya dengan memperbanyakkan ibadah kepada ALLAH dan amal kebaikan serta menjauhi larangan ALLAH taala...perbuatan mungkar akan menerbitkan titik hitan di atas qalbu kita menyebabkan kita sukar menerima ilmu yang diberi oleh guru kita...ia mengotorkan hati dan jiwa juga menyebabkan kita tidak mendapat petujuk daripada ALLAH...buktinya ada di depa mata...selalunya mereka yang telah menjadi hafiz atau hafizah iaitu penghafal AL-QURAN...amat mudah bagi mereka menerima ilmu yang diajar bagi keperluan di dunia ini kerana hubungannya dengan ALLAH sangat baik...

Sunday, June 06, 2010

bEnCi MerEkA sLaMaNyA

SALAM....

ana rasa semua sudah tahu perihal isu yang tercetus sekarang....soal kebiadaban dan kekejaman ISRAEL kepada kapal bantuan kemanusiaan yang menuju ke palestin...kenapalah mereka jahat sangat??biarlah orang nak hantar bantuan..yang dok tahan2 buat ape..dah tu sibuk nak nafikan benda yang benar..dah sah menegakkan benang yang basah....sudah terang lagi bersuluh mereka tahu dalam kapal tu x da senjata yang dok tembak mereka yang x bersalah tu buat apa...dah tu nak bagi alasan yang mereka KONONnya terpakse berbuat demikian kerana diamcam oleh ahli penghantar bantuan yang ada di atas kapal itu....apa halnya ni!!!


kata orang yahudi ni....bijak lah pandai la or whatever =p...tapi mereka yang serlah kan sendiri keBENGONGAN serta keBODOHAN mereka kepada dunia...ada ke patut yang bandingkan orang yang baling kerusi dekat mereka dengan senapang yang jadi sahabat mereka itu...ayoyo...tarak boleh fikir dah...

kalau la ALLAH menurun perintah suruh tikam2 mereka sampai lumat,akan ku turuti....tapi kalau xda..ana pun x sanggup...bukan kerana x kisah atas penyeksaan yang telah mereka lalukan tetapi rasa perikemanusiaan itu masih ada...tapi meeka ada ke??sepatah haram xkan ada.....

kapal ke-2 pun mereka dok sibuk2 tahan buat ape...GERAMNYA...penyibuk betul...benci3... israel jahat...dah tu buat baek konon,hantar tawanan sukarelawan balik..berlakon tolang angkat beg2 la.. kononnye..menyampah tahap habis la...wahai penduduk dunia...ayuh kita bersatu bagi kikis kejahatan ini... bukan soal agama atau bangsa tetapi ini soal penindasan..mereka tidak akan menang jika kita bersatu tenaga memaksa mereka melepaskan palestine...


wahai umat islam sedunia,jika kita seberi peluang untuk menjejakkan kaki ke bumi palestine...sanggup kah kita??bersedia kah kita??ayuh tiuplah semangat jihad dalam diri kita...keselamatan rakyat palestine terletak di atas bahu kita selaku saudaranya...BANTUAN yang terpantas buat masa sekarang adalah DOA YANG BERTERUSAN...amalkan lah qunut nazilah agar keselamatan rkyat palestine dipelihara dan dijaga.....jgan lupa agar tentera palestin,pemimpin AS,sesiapa yang menyokong penindasan ini diberi azab serta balasan yang sangat teruk....amiinnnnn3...tolongla semua..kasihanilah mereka..bayangkan seandainya negara kita dan keluarga kita ditimpa perkara yang sama seperti di sana....APA YANG KITA RASA??
wasalam..

JaDiKaN lAh SEpErTiNYa.....

salam...

ya ALLAH....kuatkanlah iman dan takwa diriku ini seperti mana kuatnya iman sumayyah yang merupakan insan yang sangat hebat dan menjadi tetamu syurga...aku ingin jadi sepertinya...terima lah aku....aminn.....

ana sangat kagum dengan keHEBATAN sumayyah dalam menempuh dugaan...


HeBaT...

salam...
post ana sebelum ini pernah menceritaan berkenaan detik2 pengislaman SESEORANG setelah diberi hidayah oleh ALLAH....tetapi ana cerita x best la..apa kata kalian tengok sendiri video..ana tengok banyak kali pun x BORING...serious...selamat menonton..dan ambil lah pengajaran.....
menpersembahkan..

video

Friday, June 04, 2010

hIdAyAh iTu HeBat

SALAM....

# kehebatan sebuah hidayah ALLAH itu tiada tandingan...ALLAH boleh beri hidayah kepada semua makluk NYA tanpa rasa was2..tetapi ALLAH tidak buat sedemikian kerna ALLAH ingin manusia itu sendiri membuat pilihan SENDIRI dimana destinasi yang ingin ditujuNYA....syurga atau sebaliknya..

justeru itu,seandainya kita ternampak seseorang yang melakukan kemungkaran..jgan pernah kita mencelanya..sebaliknya mendoakan nya agar diberi keindahan sebuah hidayah itu..kerana tidak musthil suatu hari kelak dia peroleh kehebatan hidayah itu yang telah mengubah diri yang menjadi yang lebih baik..malah mungkin lebih baik daripada kita..semua itu tidak mustahil..kerana ALAM ini ALLAH yang punya..DIA berhak membuat apa yang DIA suka tanpa ada yang boleh memBANTAH....

oleh itu, mari lah kita sama2 mendoakan agar saudara seislam kita peroleh kesempurnaan hidayah itu..

amiinn...

di sini ada satu kisah di mana saat SESEORANG MENDAPAT KEINDAHAN HIDAYAH ITU ingin memeluk agama islam tanpa rasa was2..

suatu ketika malam,dia duduk di dalam sebuah bilik membaca AL-QURAN..dia katakan bahawa dia hnya perlukan sedikit sahaja lagi tolakan untuk terjun ke agama islam..dia percaya khebatan bagaimana embryo ada dlm rahim wanita..dia percaya semua itu..cuma apa yang dia ingin kan adalah sedikit sahaja lagi bukti bagi menyakin kan dia..

dia nyala kan api pada lilin dan buka tingkap agar angin boleh masuk..apa yang dia ingin kan adalah sedikit keajaiban yang boleh terjadi depan matanya saat itu juga..lalau di katakan GO...

subahanALLAH...xda paper pun terjadi saat itu..dia katakan lagi..mungkin ALLAH busy so dia cuba bagi ALLAH peluang sekali lagi...untuk membuktikan padanya..ini sahaja peluang yang ada bagi menariknya masuk islam...

one more time,GO...suhanaALLAH xda pape pun terjadi...api pada lilin itu x sambar pun tirai pada jendela itu..DIA timbul rasa kecewa dan putus asa....dia teruskan membaca AL-QURAN..sambung tempat di mana dia baca tadi...satu muka surat demi satu muka surat..dia terbaca ALLAH berfirman,

jika ada di antara kamu yang bertanya kan tentang kehebatan ku..tengok lah sekeliling kamu,tengoklah bintang,tengoklah matahari,tengoklah air,tengoklah alam ini...ini adalah petunjuk bagi mereka yang berfikir..

SUBAHANALLHAH...

Thursday, June 03, 2010

cInTa NYA paLiNg aTaS...

SALAM...


@ kali kisering ta telah dengari..saat kita brcinta dengan insan bernama manusia kita tetap akan jumpa akan sebuah PERPISAHAN....kesedihan itu pasti ditemui..cinta yang tidak akan ketemu sebuah kepuasan..dan pasti akan ada perSENGKETAAN...itu lah lumrah kehidupan..
tapi terdapat sebuah cinta yang hakiki..cinta yang tidak pernah dan
tidak akan pernah dikecewakan..itulah CINTA sebenar..cinta yang perlu direbut semua makluk di atas muka bumi ini..tidak akan bertemu perpisahan..malah makin kita dekat pada NYA..makin dekat lagi DIA datang pada kita....makin kita sayang padaNYA..
makin DIA sayang lagi pada kita..


@hakikatnya,DIA lah tempat yang paling baek untuk bercerita..kerana DIA sangat memahami..kehadiran NYA dapat kita RASAI jika kita sentiasa baek dengan NYA..saat masalah datang melanda kita x usah cari insan laen..tapi kita perlu cari sang pencipta yang sangat2 memahami akn kita kerana DIA lah yang cipta kita...x pernah sesaat pun DIA meninggalkan kita tetapi kita yang kejam melupakan NYA..saat dalam masalah baru terkedek2 datang menadah tangan..memohon pertolongan dariNYA...tetapi ALLAH tetap terima kehadiran kita.TANPA rasa sedikit pun jemur or muak...siapa kejam sekarang??


@jika hidup kita sentiasa diselitkan akan rasa CINTA MENDALAM kepada NYA...nescaya hidup akan bahagia di dunia dan akhirat...percayalah..kenapa kita sanggup was2 kepada pencipta kita sendiri.??.manusia yang beruntung adalah manusia yang telah berjaya meragut CINTANYA YANG TERAGONG..ayuh sama2 kita tetapkan satu matlamat iaitu menuju ke raudahNYA...solat yang cantik maka cantik juga lah akhlaknya...sama2 kita ubah diri kita sebelum semua nya terlambat..wasalam

hePy sEsAnGaT...

salam..
POKOK sena oh pokok SENA..
satu name sekolah yang unik..
tp bermakna...
meh nak habak cite tentang kehidupan ku di sana..

first day,
betul2 rasa ia satu penderitaan..memang nak patah balik
sebabnya terLALU jauh dari rumah..
HOMESICK la kata kan...kah3
time 2 xda kawan sgt...tp depa memang sngt2 MESRA ALAM..

second day,
xda yang banyak yang laen..
semua sama CEDIH...
ASYIK2 call parent jew....nangis...
cengeng la katakan..=)
tp xpernah nangis dpan owang, wat pe depa bkn paham pun..

hari ke-3,
ad kawan da...

hang tau tak....
macam mana blaja kat sana..
semua skolah xsempurna..
tp x tipu
sebenarnya bkn skolah y tentu kan kputusan kita
tp DIRI KITA SENDIRI
bila masuk skolah 2
ana jadi PULUN NAK BLAJA..
sbb nak ilangkan rasa homesick..keh3

kat sana kan suasana kampung....sgt2 indah
saat paling best adalh time ngok bulan,bintang time malam..
wak2 senja time petang....
sumpah cantik...
awan kat citu mcm lukisan...UNIK

KENGKWN PLUK...
slalunya lau citer bab dak baru
mesti ad isu kene pulau or sisih..
tp kat skolah SAINS POKOK SENA x da langsung
baek budak baru or lama
22 sama...
start ana masuk skolah 2, first day smpai skrang...
bleh dikatakan hari2 depa akn tego ana..
sgt2 MESRA ALAM..
ana y rasa serba salah pluk sbb x ingt nma depa
ramai sagt..
start 2 timbul rasa CINTA AKAN SEKOLAH...

citer pasal adik dorm lak...
semua CUMEY + PERAMAH
time mule2 mai kat c2...
rasa macam princess lak coz disambut sagt meriah tanpa rasa cikit pun dibenci....
rasa ukhwah KAMAR itu sangat manis..
bngun pagi2 stdy coz EXAM....kah3
mcm2 kerenah..
depa lah y byk menghiburkan hati yang lara ni..
thankz adik2 ku..
syg semua...
hmesick terhakis sebab adnya depa..
thnkz gak ajar bhasa KEDAH...POKOK NYOK..betul x??

ni citer lagi baek..
pi pungut cempeDAK...ngan ALIYA,SHIN,FANA...
sorang panjat
sorang sambut
sorang pungut
sorang bagi semangat
ana la y bagi SEmANGAT 2
mangat x??
pas2 g peram...
time mkn same2 satu kamar..
lagi best..
x sabarnya nk musim buah..
belambak buah kat sana=))

CIKGU2 sgt hebat...........
syg ckgu
lg2 CHEMISTRY..
sekian saja laporan saya yang terkini daripada karam si zutiqa tv75..
wasalam..