Sunday, December 19, 2010

HaRTa yaNg sEBenARNyA....


ASSALAMUALAIKUM KEPADA SEMUA..

kali ini ana ingin menulis soal HARTA..apa yang kita faham tentang harta..ye..ye..ye...memang soal duit,wang,hak milik.dan lain-lain..

sama ada kita miskin atau kaya..itu semua xpenting...kita miskin pun satu dugaan..kita kaya juga merupakan satu dugaan..apabila kita diberi rezeki lebih daripada orang lain oleh ALLAH yang maHa kaya...kita sepatutnya bersyukur..kerana ramai antara kita  hanyut disebabkan oleh kekayaan harta itu..ditambah pula dengan sikap boros,tamak atau kedekut..itu semua penyakit bagi orang kaya..

orang miskin pula ialah ALLAH ingin menguji sejauh mana ketabahan dan kesabaran mereka dalam menempuhi dugaan ini...kesimpulannya,kita perlu mensyukuri segala nikmat yang ALLAH beri kepada kita..

selalunya,orang yang miskin nak jadi sederhana..selepas dia telah menjadi seorang yang berkedudukan sederhana,dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang yang kaya pula...selepas itu,dia akan sedaya upaya mengejar gelaran dato',Tan sri,dan lain-lain pula..maksudnya di sini,manusia tidak akan pernah berasa puas dengan apa yang dia peroleh..kalau boleh satu dunia ini hendak dimilikinya...betapa rakusnya segelintir masyarakat  kita..mereka hanya akan berhenti memburu kekayaan itu  setelah meninggal dunia..mereka tidak pernah rasa cukup dengan apa yang mereka ada..

ibu bapa sibuk bekerja sehingga anak di rumah terbengkalai ketandusan kasih sayang....langsung tidak dipedulikannya...apa yang mereka tahu adala ingin mengejar kekayaan di luar sana..ya betul..ianya untuk kesenangan anak-anak mereka tetapi mereka pun punya hati yang perlu dijaga..

ramai antara masyarakat kita tidak sedar akan perkara ini,satu hari nanti,semua yang hidup pasti akan mati cuma tarikh dan watunya yang berbeza-beza...oleh itu,adakah harta-harta kita itu akan kita bawa sekali bagi menghadap ALLAH...tidak bukan..

harta yang bagaimanakah yang akan kita bawa menghadap ilahi...bukankah harta yang disedekahkan seikhlasnya kepada mereka yang berhak menerimanya sebagai amal jariah yang kita lakukan....itu kan yang sebetulnya..bayangkan,kita penat-penat kerja siang dan malam bagi mendapatkan harta itu tetapi apabila kita mati kelak harta itu langsung tidak memberi manfaat kepada kita malah diserahkan pula kepada waris... penat lelah  kita bekerja,orang lain pula yang dapat hasilnya..oleh itu,kalau kita nak harta itu memberikan manfaat kepada kita kelak,kita perlulah menggunakan harta itu di atas jalan dakwah iaitu dalam membantu agama ALLAH...setelah itu barulah harta itu benar-benar JADI HAK MILIK kita selamanya...

banyakkan lah melakukan amal jariah...
setelah kamu mati,bekalan apa yang kamu BAWA??
salah satunya adalah amal jariah yang telah kamu lakukan....insyaALLAH ..ia kan membantu..
waallahualam...wasalam..

No comments:

Post a Comment