Monday, November 30, 2009

aYuH QiAmMULail

ASSALAMMUALAIKUM...
apa khabar semua??
lame x citer2kn...
macam maner RAYA..
best??
hahaha..
ana balik kg awal giler..
HARI RABU...
awl x??
*****
mereka itu(orang yang jiwanya dibeli oleh ALLAH)..
adalah orang-orang yang bertaubat,beribadah,memuji(ALLAH),
mengembara(demi ilmu dan agama),rukuk,sujud,
menyuruh membuat makruf dan mencegah berbuat kemungkaran dan yang memelihara hukum-hukum ALLAH..
..DAN BERGEMBIRALAH ORANG-ORANG BERIMAN
(surah taubah 9:112)
selalunya kn??
kita bukan x nk berQIAMMULAIL..
kita memang teringin nk solat malam2..
tp
kenapa kita x berjaya untuk lawan nafsu itu??
di mana silapnya kita??
ayuh3..
kita kongsi tips2 ni sama-sama..
oke!!
.
..kAeDaH bErQiAmMulAiL....
1.kita memang sekarusnya...BERNIAT....
pada malamnya..agar kita terjaga pada wat2 yang diniatkan...
2.berdasarkan golongan yang ariff menyatakan...
bahawa jangan makan terlalu banyak disiang hari..
kerna apabila perut kekenyangan..
mata turut layu..
tol x??
sebaba itu..
kita digalakkan makan before maghrib..
n malam 2 makan makanan yang ringan je..
baru segar nk berQIAM..
3.kita juga tidak digalakkan membuat kerja-kerja yang berat..
seperti mengangkat batu-bata..
krna kita akn tidur dengan nyenyak..
pada malamnya...
akibat keletihan y melampau..
huhu
4.seperti biasa JANGAN LUPA KUNCI JAM..
point penting 2!!
5.ALLAH kn berfirman...
akan disediakan syurga bagi mereka yang sanggup bangun pada malamnya untuk bersujud padaNYA...
sudah terang lagi bersuluh..
ALLAH sangat sayang kat hambanya..
yang gemar beribadah pada malam hari..
sanggup tinggalkan tmpt tidurnya..
demi berjumpa dengan ALLAH..
kita perlu bersihkan hati kita yang kotor ini pada siang hari before jmpa ALLAH pada malamnya...
perbnyakkan BERISTISFAR..
klau hati KOTOR..
PENUH KEMAKSIATAN N KEMUNGKARAN..
pasti liat nak bangun...
tepuk dada tanya IMAN..
6.sudah pasti kita perlu hindari diri kita daripada perkara yang dibenci oleh ALLAH..
yang bisa mendapat murkanya...
hanya orang yang benar2 kuat sahaja bisa berQIAMMULAIL...
bkn kuat fizikal..tp juga mentalnya...
ada paham??
7.lastly,kita perlu bersahur before berpuasa..
betul kn?
supaya x begitu lapar..
sama juga dengan BERQIAMMULAIL..
kita perlu tidur sebentar pada siang harinya...
walaupun 5 minit...
agar kita lebih bertenaga pada malam itu...
waktu yang cocok adalah b4 masuk waktu zuhur...
11pg-1ptg
(tp jangan guna alasan ni 4 tidur dalam kelas..hahah..nakal tol)=))
KAU TEMPATKU MEMINTA,
KAU BERIKU BAHAGIA,
JADIKAN AKU SELAMANYA,
HAMBAMU YANG SELALU BERTAUBAT,
AMPUNKAN AKU YA ALLAH,
YANG SERING MELUPAKANMU,
SAAT KAU LIMPAHKAN,
KURNIAMU DALAM SUNYINYA AKU BERSUJUD.
rasanye tu aja...
ana pun xdala selalu berqiammulail.
tp kita kna cuba..
penahkan satu ketika 2,
x tau naper susah btl nak bangun qiammulail..
selalu terlajak..
hati dah risau dah..
banyak sgt dosa.
sampai ALLAH x bgi bangun
semuanya ada hikmah yang tersembunyi..
yang perlu kita terokai sendiri..
k
wasalam

2 comments:

  1. salam..
    yela kena kunci jam..
    klau x
    ko x bangun..
    ko tido mati..
    haha

    ReplyDelete